torsdag 15 september 2011

bonfire




I onsdags kväll så hade vi grill/bonfire på stranden efter skolan. Det var jag, Anna, Becka, Bella och Bellas vänner Morgan och Phil som var  här och hälsade på. Även Mo, en vietnamesisk tjej som vi lärt känna har nere, var med tillsammans med en utav hennes kompisar. Vi hade köpt färska räkor och fisk från en utav restaurangerna vid vattnet, och till det hade vi lite öl och kokosnötter med rom. En alldeles perfekt kombo. Det tog ett litet tag att få till en bra glöd utan något kol, men efter lite tålamod så gick det. När vi grillat färdigt eldade vi på brasan lite så att den blev större och mer fick karaktären av en bonfire.

Det som jag uppskattar mest här är nog att tillbringa tid i skolan och ha mina egna lektioner, samt det faktum att man hela tiden träffar nya människor. Ständig förändring och rörelse passar mig, och stillar min ständiga rastlöshet. Det är som att man måste vispa grädden för att den ska bli mjuk, fluffig och god och inte endast till en platt och rinnig sörja. Utan rörelse, utan vispande, ingen grädde. Eller som att man hela tiden måste mata en bonfire med nytt virke för att den ska hålla sig vid liv. Just nu har jag nästan lite svårt att föreställa mig att jag ska kunna återvända hem och vänja mig vid den vardagen och det livet igen. Här framstår det plötsligt så begränsat och inrutat.

Den där rastlösheten och ständiga törsten efter förändring kan jag tänka mig inte alltid är något bra, fast kanske är det bara någonstans som jag befinner mig just nu. På ett ställe där marken under mig är så varm att jag hela tiden måste röra på fötterna för att vara nöjd. Det fungerar och jag får en kick av det för tillfället, men kanske kommer jag inte att göra det i längden. Vi får se hur det utvecklar sig.

2 kommentarer:

  1. Älskade Anna ! Tänk så härligt att få läsa lite om ditt liv i Vietnam . Det låter så intressant och så bra att få möjlighet att göra detta! Tänker på dig , var rädd om dig! Kramar i massor Moster Lo

    SvaraRadera
  2. älskling vadjag har njutit läsa dina medelande så bra du skriver. hoppas du kan ge ut det i någon form när du kommer hem. så underbart du hamnat på rätt plattmed alla dessa barn kanske något för framtiden. så skönt duhar det i värmen här bara regnar.pa och tina har hjälpt med ute möbler då vet man att det är höst. hoppas du får fortsätta ha det bra kul också med bra kompisar.pusspuss din mormor

    SvaraRadera