torsdag 8 september 2011

frukost och böcker - två goda ting

Det är en stillsam morgon här i Mui Ne. Himlen är prydd med stackmoln och ute blåser en svag bris. Jag har precis avslutat min frukost som bestod av stekta ägg med bröd, samt en bananpannkaka. En liten vardagslyx som kändes välbehövlig.

Igår var veckans lediga dag. Den ägnade vi åt att planera ett litet uppträdande som vi ska ha för barnen på skolan nu på söndag. Söndagar är vanligtvis skolans aktivitetsdag då barnen får uppträda eller leka lekar, men den här söndagen kommer att vara lite extra speciell då den så kallade "mid-autumn festival" äger rum här i Vietnam. 

På kvällen läste jag ut den tredje i raden av böcker som jag haft med mig hit. Här nere har verkligen läsning blivit en värdig konkurrent till dator och TV. För trots att jag läser mycket även hemma så sker det inte alls i samma utsträckning som här. Först avslutades "Paganinikontraktet" av Lars Kepler. Vanligtvis så uppskattar jag inte kriminalare, men den här var både spännande, hisnande och genomborrande. Efter det försökte jag mig på "Catch 22" av Joseph Heller. Intrycket av det litterära fenomenet var blandat. Stundtals var den riktigt rolig och pricksäker, andra bara förvirrande. Bör den läsas? Svaret blir ett "ja -nej" eller "nej-ja", eller kanske rentutav ett "hmm", som inte följs av något annat än ännu ett "hmmm".  Min tredje avslutade bok gav ett säkrare helhetsintryck. "Niceville", var en äkta och sann sidvändare. Jag har svårt att tänka mig att man inte skulle kunna tycka om den.

Avslutnings vis så passar jag på att lägga upp lite bilder från sanddynerna i söndags.




Bella, Rebecka och Anna


Vårt högst suspekta fordon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar