söndag 18 september 2011

olika, men lika

Jag hade en för övrigt en fin stund med en elev fredags. Jag satt ute på skolgården och planerade en lektion när hon kom och satte sig vid mig för att prata. Hon var duktig på engelska och vi upptäckte att vi hade liknande intressen och samma favoritämnen. Efter en stund bad hon mig att läsa det tal som hon hade skrivit så att jag kunde rätta, och det var så bra, med massa fina metaforer och liknelser, sådant som jag aldrig har sett andra elever använda i skrift. Eftersom jag inte stött på det innan, så hade jag på något sätt inte förväntat mig att den finstämdhet som fanns i talet prioriterades hos eleverna.

Min känsla har varit att jag och barnen ligger långt ifrån varandra rent kulturellt. Det innebär inte att man inte förstår varandra eller har kul tillsammans, bara att jag någonstans i bakhuvudet är medveten om att vi är uppvuxna med väldigt olika värderingar, mål och syn på livet. Det var därför som jag blev så positivt överraskad av det faktum att jag faktiskt kunde identifiera mig med den här tjejen. Så mycket som skiljer oss åt, och ändå fanns det så många gemensamma nämnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar